Έτοιμες να επέμβουν στρατιωτικά στην Κούβα παρουσιάζει το Politico τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ το Πεντάγωνο έχει περάσει μήνες τοποθετώντας τα στρατεύματα και τα όπλα που χρειάζονται για στρατιωτική επίθεση κατά της Κούβας.
Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν έχει ακόμη δώσει έγκριση για το συγκριμένο σχέδιο, αλλά έχει εδώ και καιρό αναφέρει την πρόθεσή του να επιτεθεί στο νησί, αφού η οικονομική και πολιτική πίεση που ασκεί μέσω του σκληρού εμπάργκο σε καύσιμα, έχει μέχρι στιγμής αποτύχει να ανατρέψει την κομμουνιστική κυβέρνηση.
Η παρουσία του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού γύρω από το νησί είναι ενισχυμένη, δημιουργώντας την αίσθηση επέμβασης οποιαδήποτε στιγμή και αυτός είναι ακριβώς ο στόχος των ΗΠΑ: να προετοιμάσουν το έδαφος για μία στρατιωτική επέμβαση και την σύλληψη της ηγεσίας της Αβάνας, επαναλαμβάνοντας τα βήματα της απαγωγής και σύλληψης του προέδρου της Βενεζουέλας Νικολάς Μαδούρο.
Ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας τρίτης διεθνούς σύγκρουσης
Η Κούβα βρίσκεται «σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση», δήλωσε την Τετάρτη ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, ενώ συνέχισε μιλώντας για «αποτυχημένο κράτος» που όμως απειλεί την «εθνική ασφάλεια των Ηνωμένων Πολιτειών».
Ο στόλος στην περιοχή είναι ελαφρώς μικρότερος από ό,τι τον Ιανουάριο, όταν οι ΗΠΑ συνέλαβαν τον Μαδούρο, αλλά στην ευρύτερη περιοχή πετάει τις τελευταίες ημέρες το αεροπλανοφόρο USS Nimitz, μαζί με αρκετά αντιτορπιλικά και καταδρομικά εξοπλισμένα με κατευθυνόμενα βλήματα, τα οποία μπορούν να εκτοξεύουν βλήματα ακριβείας εναντίον στόχων στην ξηρά.
Η ενίσχυση αυτή παρέχει μια ποικιλία στρατιωτικών επιλογών, αν και το Πεντάγωνο θα χρειαζόταν επιπλέον στρατεύματα για μια μαζική χερσαία εισβολή, ενισχύοντας μία ενδεχόμενη επίθεση, την τρίτη διεθνή επιχείρηση από την αρχή του 2026 – έχουν προηγηθεί η επίθεση στην Βενεζουέλα και η απαγωγή Μαδούρο αλλά και η συντονισμένη επίθεση με το Ισραήλ, εναντίον του Ιράν που ξεκίνησε τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή.
Πρώτος στόχος ο Κάστρο
Το Nimitz έφτασε στην περιοχή την ίδια ημέρα που οι ΗΠΑ απήγγειλαν κατηγορίες στον πρώην πρόεδρο της Κούβας, Ραούλ Κάστρο, σε μια κίνηση που φαινόταν ως δημόσια επίδειξη δύναμης. «Το Nimitz βρίσκεται πιθανότατα εκεί κυρίως για εκφοβισμό, αν και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε στρατιωτική επιχείρηση αν χρειαστεί», δήλωσε ο Μαρκ Κάνσιαν, πρώην αξιωματούχος του Πενταγώνου και τώρα ανώτερος αναλυτής στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών.
Ο 94χρονος Ραούλ Κάστρο θα ήταν ο πρώτος στόχος των ενισχυμένων δυνάμεων. «Είναι πιθανές αεροπορικές επιθέσεις για την εξουδετέρωση των αμυντικών συστημάτων τους, ώστε να καταστεί δυνατή η διεξαγωγή ευρύτερων αεροπορικών επιχειρήσεων ή, ίσως, η εξόντωση της ηγεσίας τους με σκοπό τη δημιουργία σχέσεων όπως αυτές που έχουμε με τη Βενεζουέλα» ανέφερε ο Κάνσιαν.
Ωστόσο, η κυβέρνηση βρίσκεται υπό πίεση χρόνου για να αναλάβει δράση. Πολλά από τα μεγαλύτερα πολεμικά πλοία που αναπτύχθηκαν το καλοκαίρι πλησιάζουν τους 10 μήνες στη θάλασσα, πολύ περισσότερο από τους συνήθεις έξι έως επτά μήνες. Αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία στους αξιωματούχους της άμυνας για την υπερβολική καταπόνηση των πληρωμάτων και επιβαρύνει περαιτέρω μια ναυτική δύναμη που επιβάλλει επίσης αποκλεισμό σε ιρανικά πλοία στον Αραβικό Κόλπο.
Φόβοι για εξουθένωση των πληρωμάτων
«Αυτές οι διαδοχικές μακροχρόνιες αποστολές θα συσσωρεύονται με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε ένας αξιωματούχος του Υπουργείου Άμυνας, στον οποίο παραχωρήθηκε ανωνυμία ώστε να μιλήσει ειλικρινά για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις. «Το να τα κρατάμε εκεί έξω για τόσο καιρό δημιουργεί περισσότερα προβλήματα μακροπρόθεσμα, όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό και την επισκευή αυτών των πλοίων μόλις επιστρέψουν στην πατρίδα», συμπλήρωσε.
Η αποστολή του Nimitz επίσης παρατείνεται σε αυτό που αναμενόταν να είναι η τελική αποστολή της 50ετούς καριέρας του. Αρχικά είχε προγραμματιστεί να πλεύσει στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια για την αφαίρεση των πυρηνικών κινητήρων του, αλλά το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να παρατείνει τη διάρκεια ζωής του μέχρι το 2027.
Τα αμφίβια πλοία USS Iwo Jima και USS Fort Lauderdale έχουν επίσης παραμείνει από το καλοκαίρι, αν και το Σώμα Πεζοναυτών ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι θα επιστρέψουν στο Νόρφολκ την επόμενη εβδομάδα.
Ωστόσο, οι μακροχρόνιες αποστολές επιβαρύνουν τα πληρώματα και τους πεζοναύτες, οι οποίοι είχαν προγραμματίσει μια κανονική εναλλαγή και έχουν πλέον ξεπεράσει κατά μήνες την αρχικά προγραμματισμένη επιστροφή τους στην πατρίδα.
























